Forum

beter voer, mindere...
 
Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

beter voer, mindere resultaten

8 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,018 Bekeken
(@betty)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Hallo,

Even een vraagje:

Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat honden die op beter voer staan er het dus niet beter op doen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Bv: een pup van 9 weken gaat van de RC Giant naar de Profine Puppy Large breed.omdat men de RC te duur vond .laat veel meer winden en poept veel meer, na overstap op de Profin puppy nog steeds. na 3 weken terug naar een wat minder vleesvolle brok (Arion), nu gaat het goed.

Ook een volwassen hond, eet altijd FF, nu de Profine..heel veel ontlasting.

Zo ook nog een hond die op alle merken heel veel winden liet, RC, Biofood, Profine...nu op een relatief goedkoop voer met weinig vlees gaat het goed.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

 
Geplaatst : 21/02/2012 3:28 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Soms ligt het aan een hoger eiwitgehalte, waar sommige honden niet goed tegenkunnen. Zo ook bij bijvoorbeeld Orijen, wat een relatief hoog eiwitgehalte heeft, zijn er veel honden die daar slechte ontlasting van krijgen. En een hoger eiwitgehalte is een logisch gevolg van meer vlees. Ik weet niet of dat bij de brokken die jij noemt relevant is, maar het zou kunnen. Verder verschilt elk merk en elke hond natuurlijk.

Je laatste opmerking vind ik wel opmerkelijk, ik heb geen idee waar dat aan kan liggen. Het zou ook aan een ander ingredient kunnen liggen natuurlijk, die de eerste drie merken wel hebben en de laatste niet (bietenpulp bijvoorbeeld).

 
Geplaatst : 06/03/2012 12:12 pm
(@betty)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Dan heb ik toch nog een vraag, als je een hond hebt die normaal vers eet, dus vlees dan is het eiwitgehalte nog hoger mag ik aannemen?

En daar doet de hond het dan prima op en op een brok zoals Natural healt veel meer ontlasting krijgt.

 
Geplaatst : 12/03/2012 11:16 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Nee, vers vlees bevat volgens mij per saldo minder eiwit dan brokken, als je bekijkt hoeveel ze binnenkrijgen per dag. Ik zal eens even een berekeningetje maken. Stel je hond is 40 kg:

800 gram vlees x 15% eiwit is: 120 gram eiwit

500 gram Natural Health brok is x 42% eiwit is: 210 gram eiwit

(de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van Natural Health voor een hond van 40 kg is zelfs nog hoger (namelijk 800 gram volgens mij), maar ik denk dat deze te hoog is)

Daarnaast is het eiwit uit rauw vlees normaal verteerbaar, hierop is het verteringsstelsel beter ingericht dan op de bewerkte eiwitten in een brok. De bewerkte eiwitten (verhitting) worden minder goed verteerd en er ontstaat ook sneller een allergische of intolerantie-reactie of misschien in dit geval een reactie op hoge hoeveelheden.

 
Geplaatst : 14/03/2012 10:57 am
(@betty)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

Oke..ik zal wel blond zijn, maar hoe kan het dan dat die brok een veel hoger eiwit bevat?reken je daar dan ook de plantaardige eiwitten bij op?

 

 
Geplaatst : 01/04/2012 9:30 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Heb je misschien een andere brok in gedachten dan ik? Je schreef: "En daar doet de hond het dan prima op en op een brok zoals Natural healt veel meer ontlasting krijgt."

Dus ik nam Natural Health Carnivore voor de berekening. Bedoelde je een andere brok?

Ik lees dat de ontlasting veel is op Profine, gaat het om de Chicken&Potatoes?

Hoeveelheid eiwit voor een hond van 40 kg op Profine Chicken&Potatoes:

480 gram x 26% eiwit = 124.8 gram eiwit

Iets meer dan in vers vlees dus, maar vergeet niet dat dit eiwit minder goed verteerbaar is.

 
Geplaatst : 02/04/2012 12:15 pm
(@betty)
Berichten: 12
Lid
Topic starter
 

nee ik bedoelde de NH, maar dan zal het waarschijnlijk komen doordat deze eiwitten toch wat lastiger verteerbaar zijn dan in vers vlees.

 
Geplaatst : 18/04/2012 6:43 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Oh je bedoelt Natural Health natuurlijk, die nieuwe brok. Die zat nog niet echt in m'n hoofd, maar nu wel na je andere bericht. Heb je die geprobeerd? Weer veel ontlasting?

Het kan ook aan andere dingen liggen hoor, misschien de diersoort of een ander ingredient. 

 
Geplaatst : 19/04/2012 1:02 pm
Deel: