Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Inbalance fresh en puppy

7 Berichten
2 Gebruikers
1 Vind-ik-leuks
497 Bekeken
 Kash
(@kash)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Hoi!

Ik heb de ingrediënten van beide brokken bekeken, puppy is niet zo best, maar wat vind jij van de fresh brokken? Zou ik deze aan mijn 6 maanden oude shepweiler kunnen geven?

Ingrediënten; Verse zalm (20%), erwten, gedroogde zalm, gedroogde zoete aardappel, gedroogde aardappel, aardappelzetmeel, pluimveevet, erwteneiwit, gedroogde bietenpulp, biergist, gedroogde johannesbrood, lijnzaad, zalmolie, eipoeder, mineralen (hexametafosfaat), inuline (bron van FOS), gedroogde wortel, brandnetel, Echinacea, gedroogde tomaat, gedroogde appel, gedroogde mango, gedroogde pruimen, gedroogde banaan, tijm, basilicum, spirulina, cranberry, selderij, glucosamine, chondroïtine

Ruw eiwit 28%
Ruw vet 16%
Ruw celstof 5.5%
Ruw as 7,1%
Calcium 1,0%
Fosfor 0,9%
Vocht 9%
selenium 0.1 mg
Ca/P 1,6%
Natrium 0,29%
Magnesium 0,11%
Kalium 0,60%
Omega 3 vetzuren 5.1g/kg
Omega 6 vetzuren 22,8 g/kg
Linolzuur 21,8 g/kg
alfa-linoleenzuur 4,6 g/kg
Arachidonzuur 1 g/kg
EPA 0,3 g/kg
DHA 0,4g/kg
Energiewaarde (ME) 3430 Kcal/kg

Toevoegingmiddelen ( per kg) Eenheid

L-Carnitine 50 mg

Taurine 1000 mg

Jodium ( Calcium-jodaat, watervrij) 2.0 mg

Mangaan ( Mangaan (II) oxide) 50 mg

Mangaan ( Maangaan(II) mangaan chelaat van glycinehydraat) 25 mg

Ijzer ( IJzer(II) sulfaat-mono-hydraat) 70 mg

IJzer ( IJzer(II) chelaat van glycinehydraat) 35 mg

Zink ( Zinksulfaat-monohydraat) 100 mg

Zink ( zink chelaat van glycinehydraat) 50 mg

Koper ( koper(II) sulfaat pentahydraat 10 mg

Koper ( koper(II) chelaat van glycinehydraat) 5 mg

Cholin Chloride 1800 mg

Vitamine C 200 mg

Biotine 450 mg

Foliumzuur 3.0 mg

Vitamine B12 120 IE

Vitamine B6 12 mg

Pantotheenzuur 35 mg

Vitamine B2 18 mg

Vitamine B1 12 mg

Vitamine E ( all-rac-alfa-tocoferylacetaat) 500 IE

Vitamine D3 ( cholecalciferol) 1800 IE

Vitamine A ( retinylacetaat) 18000 IE

yucca extract 200mg

 
Geplaatst : 05/01/2023 2:00 pm
 Kash
(@kash)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Ik heb nog een ander merk gevonden, primadog. Wat vind je van deze samenstelling?

Gedroogde kip 26%, kippenvleesmeel 22%, aardappel, maïs, kippenvet (geconserveerd met gemengde Tocoferolen, een bron van vitamine E) 10%, gedroogde appels, biergist, gehydroliseerde kippenlever 4%, zalmolie, yucca schidigera-extract, mannan-oligosacchariden, fructo-oligosacchariden, linonbessen 100 mg/kg, rijpe bergframbozen 100 mg/kg (Rubus Chamaemorus), duindoorn 100 mg/kg (Hippophae rhamnoides), dille 100 mg/kg (Anethum graveolens).

Analytische bestanddelen:

Ruw eiwit 29%, Vet 19%, Vezel 2,5 %, Vochtigheid 10,0 %, As 7,0 %, Calcium 1,7 %, Fosforzuuranhydride 1,2 %, Metaboliseerbare energie 4050 kcal/kg.

Voedingsadditieven per 1 kg:

Vitamine A 21 000 IE, vitamine D3 1900 IE, vitamine E (α-tocoferol) 600 mg, koper 18 m

 
Geplaatst : 07/01/2023 9:10 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

De samenstelling van de eerste brok ziet er prima uit. De tweede brok heeft een vrij hoog calciumgehalte, wat een nadeel is voor de eiwitkwaliteit (meer calcium = meer bot = minder kwalitatief eiwit). Het is onduidelijk hoe kwalitatief de toegevoegde mineralen zijn. Het nadeel van de eerste brok is dat er vooral vis en erwteneiwit als eiwitbronnen inzit. Erwteneiwit is wat minder kwalitatief eiwit en de nadelen van vis lees je in het artikel Is een visbrok gezond voor honden en katten?

 

 

 
Geplaatst : 12/01/2023 12:44 pm
 Kash
(@kash)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

Van de eerste brok zou mijn pup ook een grote hoeveelheid moeten eten 195 gr per voer moment, terwijl ze van Primadog maar 140 per maaltijd hoeft te hebben.

Ze krijgt ook vers vlees van de slager en één keer per week een rauw eitje van de boer, zou ik dan toch Primadog kunnen voeren? Dit is echt de enige brok die ze met smaak eet en we hebben al aardig wat geprobeerd 😅

 
Geplaatst : 15/01/2023 10:43 am
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Het willen eten van de brok is ook een belangrijke factor inderdaad, die kan ik niet inschatten. Ja elke brok heeft zijn eigen nadelen, je zult zelf moeten inschatten welke voor jou en jouw hond het zwaarst tellen. De eiwitkwaliteit is een inschatting, maar is ook niet goed te vergelijken omdat er geen cijfers over bekend zijn (verteerbaarheid+aminozuren samenstelling).

 

Hoeveel de hond er van moet eten volgens de verpakking vind ik geen goede factor om mee te tellen, omdat merken verschillende berekeningen gebruiken en het dus zo kan zijn dat je hond er meer of minder van nodig heeft.

 
Geplaatst : 15/01/2023 11:37 am
 Kash
(@kash)
Berichten: 6
Lid
Topic starter
 

@voerwijzer-meike oké, ik dacht misschien krijgt ze minder calcium binnen als ze minder van de brok eet, maar dat gaat niet op dus 😂 

Ik zal eens navragen hoe het zit met de kwaliteit van het eiwit 

 
Geplaatst : 15/01/2023 12:48 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

@kash ja dat is wel waar inderdaad, maar mijn ervaring is dat de aanbevolen hoeveelheden vaak niet kloppen. Ik kijk daarom naar de balans tussen metaboliseerbare kilocalorieën en de hoeveelheid calcium.  De hoeveelheid calcium in Primadog is aan de hoge kant, en zou ik niet aanraden voor rassen met aanleg voor groeipijn of andere skeletproblemen, maar het valt binnen de wettelijke toegestane hoeveelheid.

 
Geplaatst : 15/01/2023 12:55 pm
Kash reageerde
Deel: