Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Jachtinstinct Hondenbrokken

2 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,265 Bekeken
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Ik kreeg meerdere keren de vraag of Jachtinstinct goede voeding is. De kattenbrokken staan al in het forum, maar de hondenbrokken nog niet.

Ik pak de eerste brok die ik op de website tegenkom, dat is Jachtinstinct Kip Graanvrij Regulier

Samenstelling:
Kip, (zoete) aardappel, erwten, ei, bietenvezels, oliën, vet van gevogelte, vis, glucose, gist, lecithine, FOS fructo-oligo-sacchariden, omega 3 en 6 vetzuren, vitaminen, lecithine, mineralen en spoorelementen.
Ruw eiwit 32,0%
Ruw vet 12,0%
Ruwe celstof 3,5%
Ruwe as 7,5%
Calcium 1,4%
Fosfor 0,8%
Vocht 9,0%

Wat kan je hier uit opmaken?

Er zit een prima vleesgehalte in. Dit kun je zien aan het eiwitgehalte van 32% in combinatie met de eiwitbronnen: kip en vis. Er zitten ook vrij veel erwten in, en erwten bevatten ook vrij veel eiwit, dus een iets groter gedeelte van het eiwit is plantaardig dan in brokken zonder peulvruchten. Ik schat zo'n 25% dierlijk eiwit.

Het woordje "kip" is in Jachtinstinct een combinatie van kippenvleesmeel en vers kippenvlees (geïnjecteerd). Er zou dus geen kippenmeel inzitten, geen bot, organen of andere "bijproducten" van kip. Aan de ene kant positief, want niet alle bijproducten leveren goede kwaliteit eiwitten, en aan de andere kant jammer, want organen zijn goede bronnen van natuurlijke voedingsstoffen.

Er zit erg weinig vet in. Te weinig vind ik, tenzij je het zelf aanvult. De vetbronnen zijn kippenvet en onbekende oliën. Oliën zijn over het algemeen snel oxiderende, en hebben om deze reden niet mijn voorkeur. Kippenvet is een dierlijk vet dat ook relatief snel oxideert, maar beter is dan plantaardige oliën. In dat opzicht is het dus goed dat er weinig vet inzit, als je het zelf maar aanvult.

Zoete aardappel en erwten als koolhydraatbron vind ik prima. Ze zijn laag glycemisch. Er zit 36% koolhydraat in, wat een redelijke hoeveelheid is. Maar van die koolhydraten is een naar mijn idee te groot gedeelte suiker. Er zit bietenpulp in, waar normaalgesproken restsuiker inzit, en er is glucose aan de brok toegevoegd, een hoog glycemisch suiker.

Verder is opvallend dat er twee keer lecitine inzit.

Helaas kon de eigenaar van het merk me niet vertellen in welke vorm de mineralen zijn toegevoegd.

 
Geplaatst : 10/04/2017 9:24 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Hier mijn mening over de kattenbrokken:
https://www.voerwijzer.com/forum/topic/jachtinstinct-kattenvoer/

 
Geplaatst : 10/04/2017 9:26 pm
Deel: