Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

Paws a wyle

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,395 Bekeken
(@thomas-vanhelden)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Hallo,

 

Ik kwam in mijn zoektocht naar een goede brok voor mijn labrador deze brok tegen van Paws a wyle:

Linkje: Brok

SAMENSTELLING

Kalkoen 50% (waarvan 28% vers bereide Kalkoen, 20% Gedroogde Kalkoen & 2%Kalkoen bouillon), Zoete Aardappel (26%), Erwten (9%), Aardappel, Bietenpulp, Lijnzaad, Omega 3-supplement, Mineralen, Vitaminen, Groentebouillon, Veenbes (0,3%), FOS (96 mg / kg), MOS (24 mg / kg)

NUTRITIONELE ADDITIEVEN

Vitaminen: Vitamine A 15.000 IE, Vitamine D3 2.000 IE, Vitamine E 95 IE

Spoorelementen: Zink (zinksulfaatmonohydraat) 50 mg, IJzer (ijzer (II) sulfaatmonohydraat) 50 mg, Mangaan (Manganous Sulphate Monohydrate) 35mg, Koper (Copper (II) sulfaat-pentahydraat) 15 mg, Jodium (calciumjodaat Watervrij) 1 mg, Selenium (natriumseleniet) 0,3 mg

ANALYTISCHE BESTANDDELEN

Ruw eiwit 26%

Ruw vet 11%

Ruwe vezel 3%

Ruwe as 8%

Vocht 8%

NFE 44% ?????

Omega 6 2%

Omega 3 1,1%

Calcium 1,5%

Fosfor 1,1%

Metaboliseerbare energie 357 kcal / 100 g

 

 

Als ik deze brok moet beoordelen vind ik dat er veel vlees inzit en een goed vet en eiwitgehalte. De brok heeft wel een hoog koolhydraat (als dat die NFE waarde is) en calciumgehalte vind ik. 

 

Is deze brok volgens jou goed? Is deze brok "beter" dan de brok van Barf?

 

Bedankt alvast!

Gr Thomas

 
Geplaatst : 07/10/2021 4:52 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Dag Thomas, wat goed dat je eerst zelf de brok goed hebt bekeken, fijn! Ik zou zeggen dat de brok een prima vleesgehalte heeft, maar wat weinig vet. Voor een labrador kan dat wel handig zijn, aangezien die makkelijk overgewicht krijgen. Maar inderdaad, het koolhydraatgehalte is wel hoog. Ook dat kan bijdragen aan overgewicht, maar ook aan andere gezondheidsproblemen. Het calciumgehalte vind ik vrij normaal. Wat me opvalt is dat het gehalte toegevoegd zink laag is, en ook nog eens in een niet optimaal opneembare vorm.

In het kort:

Pro's

  • Prima gehalte aan vlees en daarmee waarschijnlijk genoeg kwalitatief eiwit

Cons

  • Vrij hoog koolhydraatgehalte, wat ik niet aanbeveel voor de langere termijn
  • Weinig toegevoegd zink, in een vorm die niet optimaal opneembaar is (en in kalkoen zit ook niet zoveel zink)
  • Gehalte aan efficiente omega 3-vetzuren (EPA en DHA) is onbekend, doordat een groot gedeelte van het omega 3 uit lijnzaad komt (bevat geen EPA en DHA) 

Om rekening mee te houden

  • Er zit vrij weinig vet in. Voor honden die hier baat bij hebben is het een voordeel. Voor de meeste gezonde honden adviseer ik het niet.
  • Er zit kalkoenbouillon in, dit is waarschijnlijk gehydroliseerd eiwit als smaakmaker. Zie ook het artikel Smaakmakers in brokken

Je zou ook kunnen kijken naar Nature Dog Food Kalkoen, daar zit iets meer vet en iets minder koolhydraten. Als het om een nog groeiende hond gaat, is het calciumgehalte in deze brok wel hoog.

Kan je hier wat mee?

 
Geplaatst : 08/10/2021 11:01 am
(@thomas-vanhelden)
Berichten: 2
Lid
Topic starter
 

Dankjewel Meike,

Het gaat om nog een groeiende pup dus Nature Dog Food ga ik niet proberen denk ik. Ik denk dat ik is ga proberen met de Barf Vol brokken leek mij wel een goede brok. 

Nogmaals bedankt!

 
Geplaatst : 08/10/2021 12:59 pm
Deel: