Review Boek: Feeding Dogs, The Science Behind the Dry Versus Raw Debate

Datum: 25 oktober, 2021
Laatst bijgewerkt: 28 augustus, 2022

Boek review Feeding Dogs

In het boek Feeding Dogs The Science Behind the Dry Versus Raw Debate doet Conor Brady een pleidooi voor het voeren van rauwe vleesvoeding. Dit doet hij met wetenschappelijk onderbouwde argumenten, waarin hij zijn eigen ervaringen (en die van anderen) verweeft.

Wat vind ik van het boek?
Ik ben erg enthousiast over dit boek. Conor Brady heeft heel veel relevante informatie rondom brokken en rauwe voeding verzameld, en en hier een goed verhaal van gemaakt. Naast wetenschappelijke onderzoeken, vertelt hij ook over zijn eigen ervaringen. Hierdoor is het geen droge materie. Voor dierenartsen en voedingsdeskundige mensen die zich verder willen verdiepen, is dit zeker een aanrader. Tenminste, als Engels geen probleem voor je is.

Het grootste nadeel
Het grootste nadeel van het boek vind ik de enorme hoeveelheid informatie. Een paar hoofdstukken vond ik zelf iets te uitgebreid. Zo gaan er een paar hoofdstukken over de corruptie binnen de voedingsindustrie, de universiteiten en de farmaceutische industrie. En veel van deze info gaat over Amerika, ook al is de schrijver Europees (Iers). Ik zelf ben hier wat sneller doorheen gegaan, omdat deze info in grote lijnen me wel bekend is. Als je hier niet bekend mee bent, is het wel de moeite waard om eens te lezen waarom je grote bedrijven en overheden niet blind kunt vertrouwen.

Voor sommige mensen zal het ook een nadeel zijn dat het boek in het Engels geschreven is.

Niet voor beginners, wel voor voedingsdeskundigen
Dit boek raad ik niet aan voor mensen die net beginnen met lezen over hondenvoeding, omdat basiskennis over voeding wel nodig is om alles goed te begrijpen. Je komt bijvoorbeeld zulke zinnen tegen: “Contrary to inorganic P more commonly used in dry foods (monosodium and dicalcium phosphate), P occuring naturally in food items such as meat or vegetables seems to have little to no effect whatsoever on postprandial plasma P in cats.”

Ben je benieuwd naar de inhoud?
Koop het boek bij Bol.com of lees mijn samenvatting.

Samenvatting Feeding Dogs

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen op Voerwijzer? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Inschrijven Voerwijzer-nieuwsbrief

2 Comments

1. Voerwijzer Meike

Bedankt voor je mooie woorden over Voerwijzer 🙂 Ja houdbare vleesworsten zijn een goede optie voor beloning. De salami-worsten van Profine lijken me prima. Er zijn meerdere worsten die “extra droog” zijn zodat ze makkelijker in kleine stukjes als beloning te geven zijn.

Soms kunnen stukjes groenten of fruit ook werken als beloning, als de hond het lekker vindt en het bij zijn lichaam past (geen diarree krijgt e.d.).

2. Dominique

Ik ben erg benieuwd naar dit boek! Ik wacht eerst even jouw samenvatting af voor ik het boek zelf ga bestellen. Jouw website is echt een pareltje en ik ben heel blij dat jij jouw kennis en ervaring wat betreft gezonde honden- en kattenvoeding hier deelt met het publiek!

Het voeren van rauwe vleesvoeding is dé oplossing voor onze kruising Mechelse/Hollandse herder met gevoelige darmen. We hebben allerlei soorten brokken geprobeerd (geperst, geëxtrudeerd, graanvrij, hypoallergeen, brokken met maar één diersoort, etc.) maar op alle brokken had hij slechte en onregelmatige ontlasting. Variërend van zacht tot echt diarree. En constant stinken en rommelende geluiden vanuit zijn darmen. We hebben meerdere ontlastingonderzoeken laten doen en daar kwam niets uit. Geen parasieten en geen giardia. Voor de zekerheid toch een Panacur kuur gedaan omdat giardia soms lastig te detecteren is, maar ook dat mocht niet baten.

Vanaf het moment dat hij KVV krijgt, zijn alle problemen echter als sneeuw voor de zon verdwenen. Zijn ontlasting heeft een goede consitentie en hij heeft geen rommelende darmen meer. We moeten zelfs opletten dat hij niet teveel calcium binnenkrijgt omdat zijn ontlasting daar té hard van wordt. Hij verdraagt ook alle diersoorten als KVV dus hij heeft geen allergie voor een bepaalf soort eiwit. Heel bijzonder dat KVV zo’n enorm verschil maakt bij onze hond!

We hebben nu wel een andere uitdaging. Onze hond is een werkhond die intensief getraind wordt. Van belonen met spel komt hij echter meteen heel hoog in drive. We willen daarom weer meer gaan belonen met voer. Aangezien het dan om grote hoeveelheden per dag gaat, willen we daar het liefst een deel van zijn voeding voor gebruiken zodat hij wel de juiste voedingstoffen binnenkrijgt. Maar belonen met KVV is enorm onhandig en onhygiënisch. We zijn daarom op zoek naar een goede (graanvrije) houdbare worst die compleet is en ook een beetje betaalbaar. Daarover kan ik echter niet heel veel informatie vinden op jouw website.

Ik kwam bijvoorbeeld de Profine Salami tegen in vijf verschillende smaken. Hoe vind jij die qua samenstelling? En heb je eventueel nog andere tips voor ons?