Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

concentreren urine lukt niet meer

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
832 Bekeken
 Duke
(@duke)
Berichten: 1
Lid
Topic starter
 

onze Duke ( labrador retriever 12.5jr) is nu alweer een tijdje onder behandeling vd dierenarts ivm veel drinken en dus ook veel meer plassen. onderzoek bloed urine levert alleen op dat hij zijn urine niet concentreerd. echo nieren/bijnieren/hart alles gb. misschien een heel klein tumortje in een van zijn testikels maar onze dierenarts zegt dat het daarvan niet kan komen. over 1mnd gaan we zijn  bloed en urine weer nakijken. nu wil ik (iom de dierenarts) hem vleesvoer gaan geven ipv brokken. erbij vermelden moet ik dat hij erg gevoelige darmen heeft ( bij de echo bleek hij enorme kronkeldarmen te hebben) dat heeft vanaf pup zoeken gekost tot we brokken hadden die hij verdroeg, daarnaast geven we hem, als hij weer eens een harmonie-orkest in zijn buik heeft, altijd al rodi pens en daarvan knappen zijn darmen dan meestal na 1 dag al van op. bij brokken moet een hond meer drinken dan bij vers vlees ( lijkt me) en in de brokken zit eenhoog gehalte aan ruw eiwit en fosfor en dat is vlg mij ook niet zo goed v zijn nieren/plassen

welke kvv is geschikt, welke dosering? heel erg bedankt voor het meedenken

 

 
Geplaatst : 30/04/2015 3:14 pm
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
 

Ik heb weinig kennis over niet-geconcentreerde urine, maar ik kan wel meedenken over het voeren van kvv. Het lijkt mij inderdaad een goed idee om vleesvoeding te proberen. Bij mensen blijkt dat vocht in de voeding anders verwerkt wordt dan vocht bij de voeding (bv soep vs dezelfde ingredienten maar dan het vocht los als glas water erbij) en ik neem aan dat dit bij honden hetzelfde werkt. Dat Rodi Pens goed werkt, is een goed teken. Ik vermoed dat kvv in zijn algemeenheid beter zal bevallen dan brokken.

Maar nu de grote vraag, welke kvv is geschikt? Ik zou beginnen met een kvv waar niet veel vet inzit en niet een hoog calciumgehalte. Maximaal 15% vet en maximaal 0,8% calcium lijkt me goed om mee te beginnen. Ik zou er ook voor kiezen te beginnen met een kvv waar groenten doorheen zitten, zodat er wat ruwe vezel inzit. Merken die hieraan voldoen zijn Haaksbarf, Alaska, Shaweca, Bandit, Carnibest, maar ook Rodi Complete Rund&Groenten. Ik vermoed dat de kwaliteit van Alaska, Haaksbarf en sowieso van Bandit het beste is. De kans is groot dat ook andere kvv's prima bevallen, dus als deze merken niet makkelijk verkrijgbaar zijn of te duur zijn, dan kun je gerust een ander merk proberen. Alleen erg hoge vetgehaltes en calciumgehaltes zou ik vermijden. Eventueel kun je bij een mix zonder groenten en weinig ruwe vezel zelf wat gekookte groentes toevoegen. Let ook op ingredienten waarvan je vermoed dat ze een slechte reactie geven bij je hond, zoals bepaalde diersoorten of misschien tarwe of granen of zetmeel in het algemeen.

Succes en ik ben heel erg benieuwd hoe het straks gaat!

 
Geplaatst : 01/05/2015 7:20 am
Deel: