Forum

Meldingen
Alles wissen

Het forum is gesloten.

HPM Virbac - Adult Small & Toy Dog

1 Berichten
1 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,676 Bekeken
(@voerwijzer-meike)
Berichten: 1394
Lid Admin
Topic starter
 

Ik kreeg de vraag of Virbac Adult Small & Toy goede brokken zijn.
"... mijn hond eet NOOIT brokken maar deze wilt em liefst elke dag? Ik ben hebt moe om telkens veel vlees te moeten weggooien. Ik denk er dus overna om hem dat gewoon te geven dan. Bedankt voor je advies!"

HPM Veterinary - Adult Small & Toy Dog
Gedehydreerd eiwit (varken en gevogelte), rijst, hele erwten, dierlijke vetten, gehydrolyseerde dierlijke eiwitten, aardappelzetmeel, lignocellulose, lijnzaad, bonenpeulen, minerale zouten, bietenpulp, fructo-oligosacchariden, psyliumzevels, gepasteuriseerde lactobacilus acidophilus.
Toegevoegd: sepioliet (0,5%), carnitine (330 mg/kg), Pentanatriumtrifosfaat (0,7%)

35% eiwit (31% dierlijk eiwit in totaal)
17% vet
5% cellulose (onoplosbare vezel)
26% koolhydraten (22% zetmeel)
1,3% calcium
1% fosfor
0,6% natrium
2% omega 6 vetzuren
0,8% omega 3 vetzuren
3820 kcal/kg

Mijn beoordeling
HPM Virbac Adult Small & Toy Dog lijkt me een prima brok. De hoofdingrediënten zijn gedroogde kip en gedroogde varken, rijst en erwten. Mijn voorkeur gaat er naar uit om ook vers toegevoegd vlees in een brok te hebben, omdat dit minder heftige bewerking heeft ondergaan, en dat is in deze brok dus niet het geval. Rijst en erwten vind ik prima koolhydraatbronnen.

Er zit in deze brok een mooi vleesgehalte, wat te zien is aan het dierlijke eiwitgehalte van 31%. En er zitten niet enorm veel koolhydraten in, wat ik ook een pluspunt vind.

Wat ik minder goed aan de samenstelling vind:
- gehydroliseerde eiwitten, dit wordt meestal gebruikt als smaakmaker en bevat dan vrije glutamaat. Zie voor meer info hierover dit artikel: https://www.voerwijzer.com/msg-in-brokken/
- lijnzaad, dit levert plantaardige omega 3 vetzuren die nog omgezet moeten worden naar vetzuren waar het lichaam wat mee kan, en deze omzetting is niet zo effectief in honden. Daarbij oxideren de omega 3 vetten snel, wat ongezonde stoffen oplevert.

Er zit ook een probiotische bacterie in, maar deze is gepasteuriseerd en dus niet meer actief. Het is onbekend of "dode" bacteriën ook een positief gezondheidseffecten kunnen hebben.

Tenslotte zitten er wat eng klinkende stoffen in: sepioliet en Pentanatriumtrifosfaat. Wat ik er over kan vinden is dat het niet schadelijk voor de gezondheid zou zijn. Pentanatriumtrifosfaat zit er in om tandsteen tegen te gaan en sepioliet is volgens mij een hulpstof voor het fabricageproces en zal vast in veel meer brokken zitten zonder dat het op de verpakking staat.

Er zit wel vrij veel zout in, het natriumgehalte is 0,6%. Voor gezonde honden is dit denk ik geen probleem, maar voor honden met beginnende nierproblemen lijkt het me niet slim om dit te voeren. Voor meer informatie over het zoutgehalte in brokken, zie dit artikel: https://www.voerwijzer.com/zoutgehalte-in-brokken/

 
Geplaatst : 31/10/2017 10:50 am
Deel: